Rezumate si idei principale - 8 - Alon Gratch - Daca dragostea ar gandi (4)
6. Dragostea Sexuala
Diferentierea sexuala in care
intalnim o latura intelectuala, educata si “politic corecta” precum si una
animalica, instinctuala si primitiva exista in fiecare din noi. Desi exista
diferente practice si psihologice intre actiunile sexuale si fanteziile
sexuale, amandoua pot fi la fel de compulsive si greu de stapanit si rezistat.
Pasul 1 – Recunoasterea tiparului
Este important mai ales in cazul
acestui tip de relatii, sa stim ca exista multi oameni, care se chinuie cu
acest tipar si care nu sunt dependenti de sex.
Simplicitatea raspunsurilor
sexuale masculine, coroborata cu presiunea evolutionara, culturala si
hormonala, ii face pe acestia mult mai predispusi sa isi caute recompense in
orgasm si in excitare pentru a scapa sau a isi gestiona conflictele emotionale.
Printre indiciile unei relatii de
acest gen: partenerul nu este interesat in a petrece timp in care nu se poate
manifesta relatia sexuala.


O constientizare intelectuala si
cognitiva este necesara pentru a sparge un tipar comportamental, insa din
pacate nu este niciodata suficienta. In ultima instanta este necesara
constientizarea emotionala si implementarea unui proces de repetitie si
practica.
Sa spui NU unei adictii este singurul lucru pe care poti sa il faci de fapt, si desi depasirea ei presupune un proces, nu un moment, decizia luata din nou si din nou in fiecare zi este cea care conteaza.
Sa spui NU unei adictii este singurul lucru pe care poti sa il faci de fapt, si desi depasirea ei presupune un proces, nu un moment, decizia luata din nou si din nou in fiecare zi este cea care conteaza.
Desi poate parea paradoxal, exista
o doza de adevar in gluma ce spune ca barbatii vorbesc pentru a obtine sex, iar femeile fac sex pentru a obtine
comunicare. De ce paradoxal? Deoarece pentru barbati, sexul reprezinta
comunicare, iar pentru femei comunicarea este o forma de sex, sau cel putin
sexuala. In final lucrurile sunt ok deoarece cu totii suntem in relatii din
acelasi motiv – iubire si intimitate (indiferent cum o intelegem).
Pasul 2 - Intelegerea ambivalentei
Desi barbatii tind sa sexualizeze
conflictele emotionale mai mult decat o fac femeile, ambele sexe folosesc arena
sexuala pentru a gestiona aspecte non-sexuale. Asta se traduce prin aceea ca,
daca vrem sa renuntam la relatii unde dragostea inseamna sex, si sa intram in
relatii unde dragostea conteaza mai mult decat sexul, mai intai e necesar sa ne
de-sexualizam conflictele emotionale.
Prin inlocuire, sexul sau
fanteziile sexuale sunt folosite ca sa exprime sentimente agresive pe care nu
le acceptam intern si pe care le nutrim catre subiectul iubirii noastre. De multe ori unul sau amandoi partenerii
dezvolta o varianta a ceea ce Freud numea “Sindromul Icoana/Prostituata”.
Acesta este o modalitate de gestiune a ambivalentei: ne iubim si respectam
partenerul “primar” dar avem fantezii sexuale (sau chiar o relatie sexuala) cu
inca un partener pe care il respectam mult mai putin. Cu alte cuvinte “facem
dragoste” cu primul si “i-o tragem” celui de-al doilea.


Multe persoane se intreaba daca
este ok (normal, sanatos) sa faca sex cu partenerul in timp ce au fantezii
despre altcineva. Acest lucru nu tine de normalitate sau de gresit/corect ci de
cum ne exprimam ambivalenta – in acest caz, sexual.
Daca nu ii spunem partenerului despre aceste fantezii, e probabil din cauza ca ne simtim vinovati, ceea ce sugereaza ca acest lucru nu ni se pare ok. Dintr-o perspectiva psihologica nu e vorba despre faptul ca am face ceva gresit, ci despre faptul ca nu avem curaj sa ne admitem ambivalenta. O ascundem inconstient in functionalitatile sexuale, dupa care ne simtim ca e ceva gresit din punct de vedere sexual cu noi si cu partenerul.
Daca nu ii spunem partenerului despre aceste fantezii, e probabil din cauza ca ne simtim vinovati, ceea ce sugereaza ca acest lucru nu ni se pare ok. Dintr-o perspectiva psihologica nu e vorba despre faptul ca am face ceva gresit, ci despre faptul ca nu avem curaj sa ne admitem ambivalenta. O ascundem inconstient in functionalitatile sexuale, dupa care ne simtim ca e ceva gresit din punct de vedere sexual cu noi si cu partenerul.
In pasul 2, scopul este sa
traducem dorintele si preferintele sexuale ascunse sau inconfortabile – atat
ale noastre cat si ale partenerului – in comunicare emotionala si
interpersonala. Daca vrem sa intelegem
atata propriile interese sexuale cat si pe cele ale partenerului, lucru
obligatoriu in cazul in care vrem sa depasim acest tipar, e important sa
incercam sa vedem daca acestea sunt legate de conflicte non sexuale din vietile
noastre.
Intelegerea semnificatiilor non
sexuale ale comportamentului sexual nu schimba automat acest comportament.
Scopul intelegerii acestui comportament nu este sa il schimbam ci sa il
acceptam.
Pasul 3 – Rezolvarea ambivalentei
Oricare ar fi cauzele originare ce
au condus la dezvoltarea preferintelor noastre sexuale, accesibilitatea
acestora precum si recompensa extrem de simplista si fizica le intaresc in mod
continuu. Din acest motiv, cand incercam sa rezolvam acest tipar, ar trebui sa
ne concentram nu pe respingerea inclinatiilor existente ci pe extinderea
repertoriului.
Important in acest proces este
integrarea celor 2 concepte de “facut dragoste” si “facut sex” in viata sexuala
a celor 2 parteneri. Persoanele care reactioneaza prin exagererea vietii
sexuale incearca sa isi repete experientele initiale ce au provocat tiparul din
dorinta de a ajunge sa se simta diferit legat de acest subiect, insa acelasi
lucru fac si persoanele care evita sexul cu orice pret din dorinta de a repara
trecutul. Niciuna din extreme nu este buna – tot succesul tine de integrare.

Fotografie luata de pe freedomofthrive.com.au

Fotografie luata de pe freedomofthrive.com.au
Complexul “Icoana/Prostituata”este
foarte des intalnit – cele 2 opusuri isi intaresc in mod continuu si reciproc
incompatibilitatea asumata a celuilalt, o dinamica ce garanteaza o viata
sexuala fie plictisitoare, fie
disfunctionala in relatia primara. Ideea este insa ca, aceste 2 opusuri nu sunt
de fapt inamici. Putem sa ne tratam partenerul atat cu respect, cat si sa il
privim ca pe un obiect sexual.


In relatiile de lunga durata si in
casnicii, viata sexuala a cuplului cade sub presiuni constante cum ar fi
familiaritatea, oboseala, lipsa de atractie a intimitatilor zilnice (mers la
baie, zgomote biologice, fatait in lenjerie, neepilat, trening si haine
murdare/patate/urate etc), stres legat de munca si prezenta copiilor.
Conflictul intern psihologic al opusurilor sexuale insa reprezinta o provocare si mai mare. Desi o integrare completa si “cel mai tare sex” intr-o casnicie de 30 de ani este mai degraba exceptia decat regula, straduinta pentru a obtine acest lucru este mult mai buna si sanatoasa (si preferabila) decat renuntarea.
Conflictul intern psihologic al opusurilor sexuale insa reprezinta o provocare si mai mare. Desi o integrare completa si “cel mai tare sex” intr-o casnicie de 30 de ani este mai degraba exceptia decat regula, straduinta pentru a obtine acest lucru este mult mai buna si sanatoasa (si preferabila) decat renuntarea.
Ideea integrarii nu este o
fantezie. Este bazata, intr-o mare masura, pe una din observatiile cele mai
profunde ale lui Freud cum ca in spatele fiecare frici exista o dorinta. Asta
inseamna ca daca ne e teama sa aducem agresivitatea in sexualitatea noastra
este din cauza ca ne-o dorim si ne e teama de propria noastra dorinta.
In termeni practici, ne putem
imbunatati viata sexuala incercand sa devenim putin din opusul nostru – daca
tindem sa fim partenerul pasiv sa incercam sa initiem sexul mai mult, iar daca
suntem partenerul activ sa incercam sa ne temperam mai mult ; daca ne place sa
“facem dragoste” sa experimentam mai mult ideea de “a ne-o trage” si viceversa.
Comments
Post a Comment